Monday, September 28, 2009

DIRI KAWEH DAN DEME...


Assalamualaikum w.b.t kepada pembaca2 semua..kat sini aku coretkan serba sedikit kisah hidup aku start dr kecik sampai la saat ni yang aku rasakan makin singkat.....ntah kenapa tiba2 aku rasakan aku patut tulis sesuatu kat blog ni..padahal aku xpaham pon cmne nak mulekan blog..hahahah aku bukan seorang penulis atau orang seni yang pandai bercerita..walaupon kadang2 member2 aku cakap aku ni penglipur lara dan banyk bercerita yang mengarut2 aku xkisah..sekadar hiburan je..

Alkisah tersebutlah kisah, aku lahir di sebuah rumah di dalam hutan bertempat di Kampung Tanjung Jambu yang terletak 26km dari bandar Kuala Lipis, Pahang. Arwah tok aku dulu suruh lahirkan aku kat dalam satu2nye umah kat hutan 2..Kalau nak tau kampung aku ni ade dalam peta...bandar besor tau..hahaha aku ade 5 orang adik beradik n aku yg no 2...aku sorang je yg lahir kat Pahang..yang lain2 lahir kat nogori sembilan...sebab 2 mak aku cakap aku ni lain dr yg lain...wakakaka

Mase aku kecik dulu aku belom ade rumah lagi...merempat...tumpang tinggal kat umah wan je..namenye Bidah bt Mamat..alhamdulillah umur beliau masih panjang sampai skang...aku blaja tadika kat negeri sembilan sebab arwah abah kerja kat sana sebagai attenden hospital..arwah abah memang popular kat kawasan kuala pilah...pegi mane2 pon orang kenal dan gerun..arwah abah meninggalkn cincin pusakanya kepada aku dan masih lagi aku pakai sampai skang kerana aku pewarisnye...mak aku cerita, dulu arwah abah belajar bermacam2 ilmu persilatan yang tinggi2...maka zaman dulu2 semestinya ilmu2 kebal ke,ilmu ape ke....darjah satu sampai darjah 4 aku sekolah kat SK Kuala Pilah...antara pelajar terbaik gak la..tiap2 taun dapat kelas atas..Mawar,Melur,Melati,Cempaka..tiap2 taun aku masuk kelas Mawar sebab gred exam mantap sokmo...huhuhu


sampai darjah 4 aku pindah sekolah...sebab arwah abah pencen awal..umur baru 40-an tp mintak pencen awal..aku pindah ke SK Pusat Juasseh xsampai sebulan...sempat gak berkenalan ngan member2 baru..sampai suatu hari satu kejadian menimpa keluarga aku..mak sedara aku menghina mak aku..ade ke die cakap mak aku xleh jaga anak..sebab time 2 adik pompuan aku yg bongsu bru lahir..Intan Nurfariza bt Abu Bakar,taun 1998..arwah abah mengamuk dan terus nekad meninggalkan kampung halaman dan berhijrah ke pahang semula..selepas kejadian 2 selama 7 tahun kami xbalik ke rumah nenek di n9....raye pon kami xbalik..khabar brite pon kami xkirim..arwah abah 2 yg paling tua antara adik beradik die..arwah abah yg no 2..yg sulung da meninggal ....betapa sakitnye hati sampai xbalik 7 taun berturut2..setelah mak aku pujuk arwah abah supaya lupekan sume dan maafkn je brula kami balik kampung..


Alkisah kat pahang plak,kami xde rumah...tinggal umah wan bidah jela...kat umah wan ade pak ndak kami skali..beliau ade pnyakit mcm gila2 skit..ntah silap ape die xmkn ubat gaknye,hampir dihentak kepala aku dengan tong gas..mase 2 aku sek rendh ag..maut nak jemput aku da mase 2 tp mak aku sempat tahan...syukur..pas2 aku pon cari la umah sewa kat dlm kg 2..takut nak dudk umah wan dah..aku sambung skolah kat kampung je..mcm biasela tiap2 taun no 1..wahahaha best woo..xpernah rase best mcm 2..jd harapan sekolah..skolah 2 xpernah ade lagi pelajar yg dpt 5a UPSR..aku dapat 4a1b je..sains kantoi...hehehe sains aku lemah skit..sebab keadaan aku ni aku blaja bersungguh2 samapi dpt bantuan..dpt duit wat umah sendiri..

aduhh..lenguh jari dah la....nntkn la sambungan crite aku ni ye...nak crite time menengah plak..banyk kejadian yg menimpa aku..





1 comment: